دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

بهترین وکیل در تهران دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ :مهریه، که یکی از بخش‌های مهم قرارداد ازدواج در فرهنگ ایرانی است، می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری زندگی زناشویی داشته باشد. این مبلغ، که به عنوان یک نوع تامین امنیت برای زن در زمان بحران است، در صورتی که زوج آن را پرداخت نکند، می‌تواند به اجرا درآید. اجرا گذاشتن مهریه نیز می‌تواند تأثیرات متعددی برای زوجه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. ما در این مقاله به برسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه می پردازیم .

مشاوره با وکیل مهریه در تهران
مشاوره با وکیل مهریه در تهران

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای هر دو طرف

برای زوجه:
– پس از صدور حکم اجرایی، زوجه می‌تواند دارایی‌های زوج را توقیف کند.
– در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج، دارایی‌های توقیف شده از طریق حراج فروخته می‌شوند.
– هزینه‌های دادگاه و زمان‌بر بودن مراحل دریافت مهریه از مشکلاتی است که برای زوجه به وجود می‌آید.
– عدم توانایی پرداخت هزینه دادگاه و حق الاجرای ثبت در مطالبه مهریه
برای زوج:
– در صورت اجرا گذاشتن مهریه، زوجه می‌تواند دارایی‌های زوج را توقیف کند.
– زوج ده روز فرصت دارد تا مهریه را پرداخت کند.
– در صورت عدم پرداخت مهریه، دارایی‌های توقیف شده از طریق حراج فروخته می‌شوند.
– زوجه می‌تواند زوج را ممنوع الخروج کند.
– زوج می‌تواند در بازداشت قرار گیرد.

به طور کلی، عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای هر دو طرف می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه
اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای مرد

اجرا گذاشتن مهریه می‌تواند تأثیرات متعددی برای مرد داشته باشد:

1. توقیف دارایی‌ها: در صورت عدم پرداخت مهریه، دارایی‌های مرد می‌تواند توقیف شود.
2. ممنوعیت خروج از کشور: در برخی موارد، مرد ممکن است ممنوع الخروج شود.
3. انتقال دارایی‌ها به دیگران: برخی مردان ممکن است برای جلوگیری از پرداخت مهریه، دارایی‌های خود را به شخص دیگری منتقل کنند.
4. ارائه دادخواست اعسار: مرد می‌تواند با ارائه دادخواست اعسار، از پرداخت مهریه اجتناب کند.
5. هزینه‌های قانونی: برای مطالبه مهریه در دادگاه، باید هزینه دادرسی معادل ۳/۵ درصد بهای خواسته پرداخت شود.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر

در صورتی که رای قطعی، مبنی بر اعسار زوج صادر شود، عواقب آن، متوجه زوجه می‌شود و دیگر نمی‌تواند مهریه خود را به صورت کامل و یک جا از زوج دریافت نماید. بلکه باید مهریه را مطابق مقررات نحوه تقسیط مهریه، در قالب پیش قسط و اقساط، از زوج دریافت کند.

مستثنیات دین، اموالی هستند که زن نمی‌تواند برای مطالبه مهریه آن‌ها را توقیف کند.** این اموال عبارتند از:
1. منزل مسکونی مرد که در شأن و منزلت وی باشد.
2. اسباب و وسایلی که در حد و شأن زندگی مرد و برای ادامه زندگی وی ضروری باشد.
3. کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق.
4. وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
5. تلفن مورد نیاز مدیون.

بنابراین، اگر مردی چند آپارتمان و خودرو داشته باشد، زن می‌تواند آن مقدار که معادل مهریه است و شامل موارد بالا نیست را توقیف نماید. اما اگر مهریه زن بیشتر از تعداد آپارتمان‌ها و خودروهای مرد باشد، زن نمی‌تواند آن خودرو و آپارتمانی را که مرد از آن‌ها برای زندگی استفاده می‌کند، توقیف کند.

اجرا گذاشتن مهریه
اجرا گذاشتن مهریه

قسط بندی مهریه وتبعات آن

قسط بندی مهریه به معنای آن است که مهریه زن تبدیل به اقساط می‌شود و میزان این اقساط نیز بر اساس توانایی مالی مرد و هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش و همچنین میزان درآمدی که در ماه دارد تعیین خواهد شد.

هزینه مطالبه مهریه برای زن

برای مطالبه مهریه، زن باید 3.5 درصد از مبلغ مهریه به اجرا گذاشته شده را بابت هزینه دادرسی به دادگاه بپردازد. اما در صورتی که مهریه بیش از بیست میلیون تومان باشد، زن باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی، دادخواست خود را به دادگاه خانواده ارسال کند. در صورتی که مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، زن باید برای دریافت مهریه به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست خود مبتنی بر دریافت مهریه را ارائه نماید. همچنین، در صورتی که زن بخواهد مهریه خود را از طریق اجرای ثبت اجرا کند، باید 5 درصد از مبلغ کل درخواستی را بابت هزینه به اجرا گذاشتن مهریه پرداخت کند.

مدت زمان لازم برای مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه، زن باید ابتدا اصل سند ازدواج و کپی آن را به دفترخانه تقدیم کند و درخواست کتبی صدور اجرائیه را به دفتر خانه ارائه دهد. پس از پرداخت هزینه حق الاجرا، اجرائیه توسط دفتردار صادر می‌شود و به زوج ابلاغ می‌شود. سپس به زوج مهلت 10 روزه برای پرداخت مهریه تعیین می‌شود. اگر مرد در طول بازه 10 الی 20 روزه برای پرداخت مهریه اقدام نکند، زن می‌تواند درخواست خود را به محاکم دادگستری مطرح کند. در صورت عدم اقدام مرد برای پرداخت مهریه در طی مدت دو ماه از تقاضای اجرا، یا اگر ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نشود، حکم به محکومیت زوج صادر می‌شود.

ضرورت مراجعه به وکیل

مراجعه به یک وکیل متخصص مهریه می‌تواند در فرآیند مطالبه مهریه بسیار مفید باشد. وکیل می‌تواند با تجربه و تخصص خود، راهنمایی‌های لازم را برای پیگیری مهریه ارائه دهد. وکیل می‌تواند به نمایندگی از زن، در دادگاه حاضر شود و مهریه را مطالبه کند. این امر باعث می‌شود که زن نیازی به حضور شخصی در دادگاه نداشته باشد. همچنین، وکیل می‌تواند با استفاده از تجربه خود در پرونده‌های مشابه، بهترین راه قانونی را برای دفاع در دادگاه انتخاب کند. بنابراین، استفاده از خدمات یک وکیل می‌تواند در فرآیند مطالبه مهریه، به زن کمک زیادی کند.

در پایان، مهم است که بدانیم مطالبه مهریه، فرآیندی است که نیازمند دانش قانونی و تجربه حقوقی است. دکتر حمید بذر پاچ ، با سال‌ها تجربه در زمینه مهریه و دفاع از حقوق زنان، می‌تواند راهنمای شما در این مسیر پیچیده باشد. اگر به دنبال حمایت حقوقی هستید و می‌خواهید از حقوق خود به طور کامل آگاه شوید، تردید نکنید و با دفتر دکتر بذر پاچ تماس بگیرید تا با بهترین وکیل طلاق در تهران، قدم در مسیر احقاق حق خود بگذارید. شماره تماس با دکتر حمید بذر پاچ :۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.