دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

وکیل ارثی کیست؟ وظایف وکیل ارثی چیست؟

وکیل ارثی کیست؟ وظایف وکیل ارثی چیست؟

وکیل ارثی کیست؟ وظایف وکیل ارثی چیست؟

بهترین وکیل در تهران ، بهترین وکیل در تهران دکتر حمید بذر پاچ : یکی از مسائل حقوقی که تقریباً همه در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، تقسیم ارث‌ومیراث است. ارث عبارت است از انتقال قهری کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و تعهدات یک شخص به دیگری پس از فوت وی. پس از فوت متوفی، اموال و دیون وی به ترتیبی که قانون تعیین می‌کند به بستگان وی منتقل می‌شود. ممکن است متوفی وصیت کرده باشد یا بدون نوشتن وصیت‌نامه فوت کرده باشد. قانون ارث و وصیت در قانون مدنی آمده است. ریشه در فقه و اعتقاد دینی دارد. می‌توان گفت که حقوق مربوط به تقسیم ارث و ترکه یکی از پیچیده‌ترین مباحث حقوق مدنی است، علاوه بر این، به دلیل ارتباط بین مال و مبلغ، روند دعوا و تقسیم می‌تواند بسیار پیچیده شود. علاوه بر این، قوانینی در مورد ارث و وصیت وجود دارد که ممکن است همه از آن آگاه نباشند. مثلاً وصیت بیش از ثلث ترکه باطل است و نیاز به اجازه ورثه دارد؛ بنابراین اگر شخصی تمام اموال خود را برای ساختن مدرسه وصیت کند، پس از فوت او، ورثه نمی‌توانند این عمل را انجام دهند و فقط می‌توانند از یک‌سوم اموال خود برای ساخت مدرسه استفاده کنند. یا اینکه موضوع بر اساس مهریه زوجه متوفی جدا از سهم ترکه او محاسبه می‌شود. ازآنجایی‌که مهریه زن، بدهی ممتاز است، پس از پرداخت باید ترکه تقسیم شود. سؤالات بسیار دیگری نیز وجود دارد که بسته به شرایط متفاوت است.

وکیل ارثی کیست ؟

وکیل ارث، کسی است که در زمینه امورات مربوط به تقسیم ارث و انحصار وراثت از تخصص و مهارت بسیار بالایی برخوردار است. وکلای ارثی به صورت ویژه در خصوص امور حقوقی مربوط به پرونده های تقسیم ارث فعالیت دارند.

وکیل ارث در تهران بهترین

طبقات وراث

بستگان متوفی طبق قانون از اموال او ارث می‌برند. همسر متوفی نیز دارایی او و تمام طبقات را به ارث برده است. طبقات ارثی به شرح زیر است:

طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان. (اگر همه فرزندان فوت کرده باشند، نوه‌ها نیز در این دسته قرار می‌گیرند.)

طبقه دوم: پدربزرگ و مادربزرگ، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها، طبقه سوم: عمه، عمو، دایی و خاله و فرزندان آن‌ها.

البته لازم به ذکر است که اگر هر یک از افراد ذکرشده در بالا هنوز در طبقه دوم و سوم زنده باشند، نوبت به فرزندانشان نمی‌رسد.

 

لزوم استفاده از وکیل ارث یا مشاوره در پرونده‌های ارث و تقسیم ترکه

پرونده‌های ارث می‌تواند بسته به مقدار دارایی و تعداد وراث بسیار پیچیده شود. این پیچیدگی در خانواده‌های پرجمعیت یا در خانواده‌هایی که خواهر و برادر ناتنی یا یک یا چند وارث متوفی دارند، بارزتر است. در این مواقع نیاز به استخدام وکیل حرفه‌ای بسیار بدیهی است. یک وکیل متخصص درزمینه ارث به قوانین مختلف مربوط به تقسیم ارث و ترکه ازجمله حقوق مدنی و عرفی مسلط است و می‌تواند بهترین راهنمای شما در رسیدگی به این امور باشد. همچنین وکیل متخصص در این زمینه باتجربه و تخصصی که به دست آورده است می‌تواند در کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه ممکن به نتایج دلخواه دست یابد. دفتر وکالات دکتر حمید بذر پاچ در تهران با بیش از 15 سال  تجربه بهترین وکیل خانواده را در اختیار شما قرار می دهد .

مالیات بر ارث چیست ؟

محور این مورد بحث مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث یک مالیات مستقیم است که بر اموالی که افراد از خود به‌جا می‌گذارند اخذ می‌شود. پس از فوت متوفی، مابقی اموال منقول و غیرمنقول بین ورثه تقسیم می‌شود. این وراث باید بر اساس سهم‌الارث و نسبتی که با متوفی دارند مالیات بر ارث بپردازند. وراث نمی‌توانند بدون پرداخت این مالیات به خود انتقال یا در مالکیت اموال منقول و غیرمنقول متوفی دخالت کنند؛ مثلانمی توانند ملک را بفروشند. کمک گرفتن از وکیل ارث به شما کمک می‌کند تا مالیات مناسب را از طریق راه‌های قانونی بپردازید.

درصورتی‌که به دنبال بهترین وکیل ارثی در تهران هستید، دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچ با تیم مجرب و حرفه‌ای خود آماده است تا به شما در امور مربوط به ارث و وصول حقوق شما کمک کند. با داشتن سابقه‌ی درخشان و تجربه‌ی فراوان، وکیلان ما آماده‌اند تا به شما در تمامی مراحل قانونی کمک کنند.

 

اگر نیاز به وکیل ارثی کیست دارید، با ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت کنید و از خدمات حرفه‌ای وکلا و مشاوران ما بهره‌مند شوید. تیم ما با داشتن دانش و تجربه‌ی لازم، به شما در امور ارثی و وصول حقوق شما کمک خواهند کرد.

 

برای گرفتن وکیل ارثی با ما در تماس باشید و از بهترین خدمات حقوقی بهره‌مند شوید.

موانع ارث چیست ؟

قانون مدنی ایران به موانع ارث می‌پردازد که در این مقاله سعی داریم خلاصه‌ای از این موانع را در اختیار شما قرار دهیم.

قتل مورث: یکی از موارد مهم در ارتباط با ایجاد مانع در ارث‌ومیراث، قتل فرد متوفی است که می‌توان به آن اشاره کرد. ماده 880 قانون مدنی ایران در این مورد مقرر می‌دارد: اگر شخصی وارث خود را عمداً بکشد از ارث متوفی محروم می‌شود. اگر شخص به‌تنهایی یا با کمک دیگران مرتکب عمل شده باشد نیز این امر صدق می‌کند. (اگر قتل به‌قصد حد یا انتقام یا دفاع و جهاد باشد مانع ارث نیست و اگر قتل خلاف واقع باشد فقط قاتل مهریه را ارث نمی‌برد. در مورد قتل عمدی، این‌یک اشتباه محسوب می‌شود.)

 

کفر: یکی دیگر از مواردی که مانع ارث می‌شود، جرم هتک حرمت در ماده 881 قانون مدنی است. کافران نمی‌توانند ارث مسلمانان را ببرند. اگر شخصی از ورثه متوفی غیر مؤمن باشد و در بین ورثه مسلمان باشد، مسلمان بدون توجه به ارث‌بر سایر اقشار مقدم است. اموال مرتد فطری، به ورثه مسلمان فرد تقسیم می‌شود و توبه او هیچ سودی نخواهد داشت؛ اما اگر مرتد ملی توبه کند، توبه او پذیرفته می‌شود و در غیر این صورت، بعد از مرگ اموالش بین ورثه تقسیم می‌شود.

لعان: مورد بعدی کفر است که وقتی مردی مالکیت فرزندان خود را انکار می‌کند و زن خود را متهم به زنا می‌کند، ارث شکسته می‌شود؛ یعنی پدر و فرزند از یکدیگر ارث نمی‌برند. در همین شرایط فرزند از بستگان مادرش ارث می‌برد که این‌یک رابطه متعارض است زیرا فقط بستگان مادر او نیز ارث او را می‌برند. هنگامی‌که پدر از انکار ولادت خودداری می‌کند، حق ارث نسبت به اعمال پدر بر اساس رضایت او نسبت به ادعای پدر تعیین می‌شود.

جنین: یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان یک اختلال ژنتیکی در نظر گرفته می‌شود، جنین است. ماده 878 قانون مدنی ایران مقرر می‌دارد که در صورت فوت ورثه و وجود جنین، جنین در تقسیم ترکه نقش مهمی دارد و تا زمانی که وضعیت جنین مشخص نشده باشد نباید تقسیم ترکه انجام شود.

در مورد جنین نیز باید توجه داشت که جنین تنها زمانی حق ارث را به دست می‌آورد که کودک زنده باشد.

ولادت زنا: طبق ماده 884 قانون مدنی، اولاد حاصل از زنا نمی‌توانند از پدر و مادر و اقوام آن‌ها ارث ببرند.

غایب مفقودالاثر: در اصل ۸۷۹ قانون مدنی آمده است که درصورتی‌که فردی به نام غایب مفقودالاثر وجود داشته باشد، سهم او تا زمان تعیین و تکلیف وضعیت او کنار گذاشته می‌شود. برخی افراد برای مدت ۴ سال و برخی دیگر برای مدت ۱۰ سال انتظار داشتند تا بتوانند حکم مرگ را صادر کنند.

برده بودن: بردگی از دیگر موانعی است که ممکن است در ارث‌بری ایجاد شود. امروزه که برده‌داری رایج نیست، قوانین مربوط به آن منسوخ‌شده ولی همچنان برده‌داری می‌تواند یک مانع برای ارث‌بری باشد.

ارث زوج و زوجه

سهم زوج از ترکه به سهمی اطلاق می‌شود که هر یک از زوجین پس از فوت زوج به ارث می‌برند. در عقد دائم، رابطه زناشویی بین زن و شوهر برقرار می‌شود. این بدان معناست که هر دو از یکدیگر ارث می‌برند. سهم‌الارث زن و شوهر متفاوت است و هرکدام شرایط خاص خود رادارند؛ مثلاً بچه‌دار شدن و تعدد زوجات.

در خصوص سهم‌الارث زوجه:

هرگاه بین زن و شوهر ازدواج دائم برقرار شود، زوجین از یکدیگر ارث می‌برند. سهم هر فرد در قانون جداگانه‌ای ارائه‌شده است. ازآنجایی‌که عقد دائم یکی از شروط اصلی دریافت سهم زوجین از ترکه یکدیگر است، در عقد موقت از یکدیگر ارث نمی‌برند. اگر از شوهر متوفی فرزندی می‌داشت، یک‌هشتم ترکه را از متوفی می‌گرفت و اگر فرزندی نداشت، یک‌چهارم آن را می‌گرفت. وضعیت زوج‌های چندهمسری، سهم هر نفر در صورت وجود اولاد یک‌هشتم و در صورت عدم فرزند یک‌چهارم است. (سهم زوجه از دارایی متوفی به‌طور مساوی بین همسران تقسیم می‌شود.)

اگر زوجه فاقد فرزند باشد، ترکه با اخذ یک‌چهارم مابقی سهم به مادر، پدر، خواهر، برادر و سایر اشخاص دوم و سوم می‌رسد؛ اما اگر متوفی غیر از همسرش وارث دیگری نداشته باشد پس از ده سال تمام ترکه به‌جز یک‌چهارم به خزانه دولت واریز می‌شود. درواقع سه‌چهارم دارایی متوفی بدون ورثه تسویه می‌شود.

سهم‌الارث زوج:

برخلاف زن، شوهر سهم بیشتری از دارایی دارد. همانند زوجه، حضور فرزندان نیز در تقسیم سهم زوج از ترکه مهم است. اگر شوهر از زن خود اولاد داشته باشد ربع ترکه و اگر زوجه فرزند نداشته باشد نصف ترکه به او تعلق می‌گیرد. اگر زن وارثی غیر از شوهر نداشته باشد، پس از فوت زن تمام اموالش به شوهرش می‌رسد.

سهم‌الارث زوجین در طلاق:

هرگاه زوجه به‌موجب زوج، طلاق رجعی بگیرد؛ سه ماه کامل یا همان مدت، هر که بمیرد، دیگری از ترکه او ارث می‌برد. چراکه در طلاق رجعی در مدت عده هر وقت که مرد بخواهد می‌تواند به زن رجوع کند.(حتی بدون خواندن خطبه عقد)

اما این شرط فقط در مورد طلاق رجعی صدق می‌کند و این مشکل برای طلاق مستقیم وجود ندارد؛ زیرا زوجین پس از خواندن صیغه طلاق حتی در مدت عده نیز هیچ حقی نسبت به یکدیگر ندارند، لذا در ایام عده، زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. منظور این است که شوهر به دلیل بیماری خاص، زن خود را طلاق دهد. اگر شوهر به همان بیماری فوت کند، زن از اموال زوجیت متوفی ارث می‌برد؛ و طلاق اگر بائن باشد، زن درحالی‌که ازدواج‌نکرده است از دارایی شوهرش ارث می‌برد.

درصورتی‌که وراث به هر دلیل از پرداخت سهم زوجه از ترکه امتناع کنند، زوجه می‌تواند سهم خود از عین ماترک استیفا کند. اگر متوفی وارث نداشته باشد پس از ده سال اموال به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

مردم هنگام برخورد با مسائل ارثی دچار تنش هستند زیرا علاوه بر غم از دست دادن عزیزان، درگیری بین اعضای یک خانواده نیز می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند در رسیدگی به مسائل ارث از یک وکیل حرفه‌ای ارث بهره‌مند شوند. دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچ سابقه درخشانی در پرونده‌های ارث دارد و بهترین وکلای تهران در دفتر وکالت بذرپاچ در تهران  مشغول به کار هستند.

برای انجام هرگونه امور ارثی می‌توانید با دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچ با شماره زیر تماس بگیرید.

09127678751

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

5 نظر

    • بله، برای گرفتن مجوز در زمین کشاورزی راه‌های مختلفی وجود دارد. اما بسته به نوع زمین، کاربری، موقعیت و اهداف شما، مراحل و شرایط متفاوتی را باید رعایت کنید. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

      – اخذ سند برای زمین کشاورزی: اگر شما صاحب یک زمین کشاورزی هستید و می‌خواهید سند مالکیت آن را دریافت کنید، باید مدارکی مانند اصل و کپی قولنامه‌ها، نقشه هوایی و utm، فایل مختصات ملکی و فیش پرداختی هزینه سند را به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه کنید¹.
      – اخذ سند مالکیت برای وراث: اگر شما یکی از وراث یک زمین کشاورزی هستید و می‌خواهید سهم خود را از زمین تقسیم کنید، باید مدارکی مانند شناسنامه و گواهی فوت متوفی، شناسنامه وراث، استشهادیه در خصوص انحصار وراثت، وصیت‌نامه (در صورت موجود بودن) و تقاضانامه برای صدور سند مالکیت به‌اندازه سهم‌الارث را به مراجع قضایی و اداره ثبت اسناد و املاک ارائه کنید¹.
      – اخذ مجوز الکترونیکی واگذاری اراضی دولتی برای کشاورزی: اگر شما می‌خواهید یک زمین ملی و دولتی را برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و یا غیرکشاورزی دریافت کنید، باید به سامانه سماک مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. سپس با توجه به شرایط و معیارهای مشخص شده، نتیجه درخواست شما به صورت الکترونیکی اعلام می‌شود²³.
      – اخذ مجوز ساخت و ساز در زمین کشاورزی: اگر شما می‌خواهید در یک زمین کشاورزی بنا سازید، باید مجوز انجام این کار را از اداره جهاد کشاورزی دریافت کنید. در غیر این صورت، ساخت و ساز شما غیر قانونی است و ممکن است با جریمه و تخریب مواجه شوید.

      برای دریافت اطلاعات و مشاوره بیشتر درباره مجوزهای مربوط به زمین کشاورزی، می‌توانید با دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ تماس بگیرید. شماره تماس ما: ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱

    • سلام. برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی مراجعه کنید و دادخواست خود را به همراه مدارک لازم ارائه دهید. مدارک لازم عبارتند از:

      – گواهی فوت متوفی
      – شناسنامه متوفی
      – استشهادیه محضری
      – گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی (برای متوفیان قبل از سال ۹۵)

      اگر در این مراحل با مشکل روبرو شدید یا نیاز به مشاوره حقوقی داشتید، می‌توانید با دفتر وکالت ما تماس بگیرید. ما تیمی از وکلای مجرب و متخصص در زمینه انحصار وراثت هستیم که می‌توانیم به شما کمک کنیم. شماره تماس ما: ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.