دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

راهنمای کامل برای رفع توقیف حساب بانکی: چگونه دسترسی به دارایی‌های خود را بازیابی کنیم؟

راهنمای کامل برای رفع توقیف حساب بانکی: چگونه دسترسی به دارایی‌های خود را بازیابی کنیم؟

دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچ بهترین وکیل در تهران : توقیف حساب بانکی یکی از مسائلی است که ممکن است با آن روبرو شویم. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که مراجع قضایی، به دلایل مختلف، تصمیم به مسدود کردن دسترسی به حساب بانکی فرد یا سازمانی را می‌گیرند. این عمل می‌تواند به دلیل بدهی‌های پرداخت نشده، مسائل مالیاتی یا حتی جرائم مالی انجام شود. در این حالت، دسترسی به حساب بانکی محدود می‌شود و امکان برداشت وجه از آن وجود ندارد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مالی برای صاحب حساب شود. بنابراین، آگاهی از روند رفع توقیف حساب بانکی و مراجع مربوطه برای این کار، می‌تواند بسیار مفید باشد.

توقیف حساب بانکی چیست؟

توقیف حساب بانکی به معنای ضبط وجوه بانکی افراد بدهکار از طرف قانون است. این اتفاق در شرایط خاصی رخ می‌دهد و یکی از راه‌های قانونی برای دریافت بدهی محکوم له از محکوم علیه است.

ممکن است بپرسید که چه عواملی باعث می شوند حساب بانکی توقیف شود؟ در حقیقت، دلایل متعددی وجود دارد که می توانند منجر به توقیف حساب بانکی شوند. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

– مقررات داخلی بانک‌ها: مثلاً اگر حساب کاربری فردی برای مدت طولانی استفاده نشود یا اطلاعات شناسایی مشتری ناقص باشد، حساب بانکی او ممکن است توقیف شود. معمولاً با مراجعه به بانک می توان این مشکل را حل کرد.
– توقیف حساب بانکی به عنوان ضمانت وام: اگر فردی ضامن وام شده باشد و وام گیرنده نتواند اقساط خود را پرداخت کند، حساب بانکی ضامن ممکن است توقیف شود.
– توقیف حساب بانکی به دلیل چک برگشتی: حساب بانکی افرادی که چک برگشتی صادر کرده اند، به مدت 7 سال از تاریخ آخرین چک برگشتی توقیف خواهد شد.
– دستور مرجع قضایی: در برخی موارد، مراجع قضایی می توانند دستور توقیف حساب بانکی افراد را صادر کنند تا حقوق مردم و به خصوص خواهان یا شاکی در مراجع قضایی حفظ شود. به عنوان مثال، در صورتی که محکوم علیه از اجرای حکم خودداری کند، پس از گذشت یک سال از تاریخ ابلاغ حکم، دادرس اجرای احکام می تواند حساب بانکی محکوم علیه را توقیف کند و مبلغ مورد دعوی را از آن برداشت کند.
برای رفع مسدودی حساب بانکی، باید به مراجع قانونی مراجعه کرد.

درخواست رفع مسدودی و توقیف حساب بانکی
درخواست رفع مسدودی و توقیف حساب بانکی

کدام مراجع قانونی صلاحیت توقیف حساب بانکی افراد را دارند؟

مراجعی که اختیار توقیف حساب بانکی افراد را دارند عبارتند از:
– مراجع قضایی: این مراجع می‌توانند دستور توقیف موجودی حساب بانکی اشخاص حقیقی یا حقوقی را صادر کنند. بانک‌ها نیز ملزم به اجرای این دستورات هستند.
– بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: این بانک نیز می‌تواند به صورت مستقیم دستور توقیف حساب بانکی افراد را صادر کند.
– مشتری: در صورتی که مشتری خود تقاضای توقیف حساب خود کند.

در مورد مراجع قضایی، اگر حساب بانکی به دستور مرجع قضایی توقیف شده باشد، برای رفع توقیف حساب باید دستور رفع توقیف از سوی همان مرجع قضایی به بانک ارسال شود.

همچنین اگر مشتری تقاضای توقیف حساب جاری خود را کند، باید چک‌های استفاده نشده خود را به شعبه برگرداند. در غیر این صورت، شعبه مجاز به توقیف حساب جاری مشتری نیست. از طرف دیگر، مراجع قضایی می‌توانند وضعیت حساب افرادی که از آن‌ها شکایت شده است را بررسی کرده و در صورت نیاز، حساب بانکی آن‌ها را توقیف کنند.

رفع توقیف حساب بانکی چگونه و توسط چه مراجعی صورت میگیرد؟

چگونگی و مراجع مربوط به رفع توقیف حساب بانکی به شرح زیر است:
مراجع قضایی: مانند دادسراهای عمومی و انقلاب، قضات دادگاه‌های حقوقی و کیفری، و قضات شعب اجرای احکام دادگاه‌های حقوقی و دادسراهای عمومی و انقلاب، این اختیار را دارند که حساب بانکی را مسدود کنند.
– روند رفع توقیف: برای رفع توقیف حساب بانکی، ابتدا باید علت مسدود شدن حساب کشف شود. سپس باید در جهت برطرف کردن آن عمل کرد. پس از برطرف شدن علت مسدودیت توسط مراجع قضایی، باید دستور رفع مسدودیت از سمت همان مرجع صادر شود. سپس می‌توان با مراجعه به اداره حقوقی بانک مربوطه، حساب را از حالت توقیف خارج کرد.

استعلام و پیگیری: برای استعلام و پیگیری موردی حساب و رفع مسدودی آن، باید شماره مسدودی ۱۶ رقمی را از شعب بانک‌های مربوطه که در آن حساب دارید، ارائه دهید.
– پیگیری پاسخ بانک‌ها: برای پیگیری پاسخ بانک‌ها نسبت به نامه توقیف حساب، باید به همان مرجع صدور نامه توقیف (دادسرا یا دادگاه یا اجرای احکام) مراجعه کنید.

روند رفع توقیف: در صورت نیاز، یک یا دو بانک به صورت دستی و بقیه بانک‌ها به صورت سیستمی ظرف یک ماه اقدام به رفع توقیف می‌کنند.

– رفع توقیف حساب به صورت دستی: برای رفع توقیف حساب به صورت دستی، فقط باید به ادارات حقوقی بانک‌ها در تهران مراجعه کرد.

– نکته مهم: رفع توقیف حساب به دو صورت دستی و سیستمی انجام می‌شود و رفع توقیف به صورت سیستمی معمولا حدود یک ماه زمان می‌برد.

"راهنمای

بهترین وکیل رفع مسدودی حساب بانکی

برای رفع توقیف حساب بانکی و دریافت مشاوره حقوقی، مراجعه به یک وکیل مجرب و متخصص در امور بانکی و قضایی می‌تواند بسیار مفید باشد. در این راستا، دکتر حمید بذر پاچ، وکیل پایه یک دادگستری، با تجربه و دانش کافی در زمینه‌های مربوط به توقیف حساب‌های بانکی، می‌تواند راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

نکات کلیدی برای رفع توقیف حساب بانکی با کمک دکتر حمید بذر پاچ:
1. شناسایی دقیق علت توقیف: اولین قدم برای رفع توقیف، شناسایی دلیل دقیق توقیف حساب است.
2. مراجعه به مراجع قانونی: در صورتی که توقیف توسط مراجع قضایی انجام شده باشد، باید از همان مرجع دستور رفع توقیف دریافت کرد.
3. استعلام و پیگیری: استعلام وضعیت حساب و پیگیری مستمر برای رفع توقیف ضروری است.
4. مراجعه به اداره حقوقی بانک: پس از دریافت دستور رفع توقیف، باید به اداره حقوقی بانک مربوطه مراجعه کرد تا حساب از حالت توقیف خارج شود.

برای دریافت مشاوره دقیق و حرفه‌ای، توصیه می‌شود که با دکتر حمید بذر پاچ تماس بگیرید. ایشان می‌توانند با توجه به جزئیات پرونده و قوانین مربوطه، بهترین راهکارها را برای رفع توقیف حساب ارائه دهند و در صورت لزوم، شما را در فرآیند قضایی همراهی کنند.جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید : ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.