دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

گام به گام برای شکایت موثر از پیج‌های اینستاگرام

گام به گام برای شکایت موثر از پیج‌های اینستاگرام

شکایت از پیج اینستاگرام

دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچ بهترین وکیل در تهران : اکثر کاربران از تجربه استفاده از اینستاگرام لذت می‌برند و نظرات مثبتی دارند، اما این نظر کلی نیست و ممکن است هنگام استفاده از این برنامه محبوب با مشکلات متعددی مانند توهین و کلاهبرداری مواجه شوید.
برخی فکر می‌کنند که چون اینستاگرام یک برنامه غیر ایرانی است، امکان شکایت از پیج اینستاگرام و پیگیری وجود ندارد، اما این فرض غلط است.
بسیاری از مشکلاتی که کاربران در این شبکه اجتماعی مواجه می‌شوند قابل پیگیری حقوقی هستند. در ادامه به برخی از مشکلاتی که ممکن است به عنوان کاربر اینستاگرام برای شما پیش بیاید و روش پیگیری آن‌ها می‌پردازیم.

چه مسائلی ممکن است در استفاده از اینستاگرام برای شما پیش بیاید؟

ـ فریب دادن
ـ تهدید کردن
ـ پخش کذب و افترا
ـ کلاهبرداری در خرید
ـ بی‌ادبی و ناسزاگویی
ـ منتشر کردن عکس‌های شخصی
ـ اذیت و آزار با حساب کاربری جعلی

گام به گام برای شکایت موثر از پیج_های اینستاگرام
گام به گام برای شکایت موثر از پیج_های اینستاگرام

روش شکایت از صفحه فروش اینستاگرام

چه مواردی می‌توانند موضوع شکایت از اینستاگرام باشند؟

اگر شما با کاربران، حساب‌های جعلی یا صفحات خرید کلاهبردار در اینستاگرام برخورد کردید، می‌توانید از چهار روش زیر شکایت کنید:

۱. شکایت از صفحه اینستاگرام
۲. شکایت از یک صفحه یا حساب
۳. شکایت از پست یا محتوا
۴. شکایت از نظر یا کامنت

چطور شکایت کنیم؟

شکایت از پیج اینستاگرام؟

شکایت از هر نوع تخلف در اینستاگرام در دسته‌بندی تخلفات اینترنتی قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به سه روش زیر شکایت خود را به مراجع قضایی ارائه دهید:

۱. پلیس فتا یک وب‌سایت با آدرس www.cyberpolice.ir دارد که شما می‌توانید با ورود به آن و کلیک کردن بر روی گزینه اطلاعات مردمی، شکایت خود را ثبت کنید. سپس پلیس فتا با شما تماس می‌گیرد و شکایت را پیگیری می‌کند.

۲. تعدادی از فروشگاه‌های آنلاین نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرده‌اند. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت به وب‌سایت‌هایی که صلاحیت لازم را دارند، اعطا می‌شود. اگر صفحه یا فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد، شما می‌توانید با مراجعه به سایت WWW.ENAMAD.IR و کلیک بر روی گزینه سامانه ثبت شکایات، شکایت خود را ثبت و پیگیری کنید.

۳. راه دیگر شما برای شکایت، مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای است. در این بخش، شما می‌توانید پرونده‌ای برای جرائم رایانه‌ای تشکیل دهید و مراحل قانونی را طی کنید. دادسرا بر اساس موضوع، پرونده را بررسی و به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. در هر شهری پلیس فتا وجود دارد و شما می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کنید.

 

نحوه شکایت از پیج های اینستاگرامی با سایت نماد
نحوه شکایت از پیج های اینستاگرامی با سایت نماد

نکات مهم در مورد شکایت از شبکه اجتمایی اینستا
ـ ابتدا باید بدانید که در موضوع شکایت، باید صبر کنید. زیرا جرائم اینترنتی تعداد زیادی دارند و معلوم نیست که چه زمانی نوبت به بررسی شکایت شما برسد، اما باید بدانید این صبر می‌تواند به نفع شما و جامعه باشد تا فرد متخلف دیگر جرم مرتکب شده را تکرار نکند.
ـ اگر فرد متخلف مشخص باشد، قاضی او را به دادگاه فراخوانده و اظهارات او را دریافت می‌کند.
ـ اگر فرد مشخص نباشد، پلیس وارد عمل می‌شود و تحقیقات لازم را انجام می‌دهد.
ـ شکایت از حساب اینستاگرام حتی اگر آن حذف شده باشد، توسط پلیس فتا قابل پیگیری است، اما باید جرم مشخص باشد.
ـ با گرفتن اسکرین شات از صفحه پیج یا کامنت‌ها و پیام‌های تبادل شده، می‌توانید جرم را در دادسرا و پلیس فتا اثبات کنید و مراحل قانونی را طی کنید.

 

نحوه شکایت از پیج اینستاگرام
نحوه شکایت از پیج اینستاگرام

مرجع شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

اگر به دلیل عدم ارسال کالا توسط صفحه فروش اینترنتی، از صفحه اینستاگرام شکایت کردید، این امر قابل پیگیری است. اما سوال مهم این است که مرجع شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام کجاست و اگر در اینستاگرام قربانی کلاهبرداری اینترنتی شدیم، برای شکایت باید به کجا مراجعه کنیم؟

اولین و مهم‌ترین راه برای شکایت از صفحه اینستاگرام این است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و با ارائه مدرک کلاهبرداری اینترنتی در اینستاگرام و عدم ارسال کالا، از فردی که ما را فریب داده و پس از دریافت پول، کالا را ارسال نکرده، شکایت کیفری کنید. در بخش بعدی، روش رسیدگی به این شکایت توضیح داده می‌شود.
اگر قصد شکایت کیفری به دلیل عدم ارسال کالا توسط صفحه اینترنتی را نداشته باشیم یا نتوانیم به جرم کلاهبرداری یا سرقت اینترنتی اشاره کنیم یا اینکه اصلاً شکایت کیفری توسط ما به نتیجه‌ای نرسد، می‌توانیم از طریق حقوقی اقدام کنیم و دادخواست الزام به اجرای تعهد ارائه دهیم که ارائه این دادخواست نیز با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکان‌پذیر است و مرجع رسیدگی به آن، دادگاه حقوقی است؛ نه دادسرای جرایم رایانه‌ای و یا دادگاه کیفری.

به غیر از مراجع قانونی فوق که به صورت مستقیم رسیدگی حقوقی می‌کنند، اگر از فروشگاه یا وب‌سایتی خرید کرده‌اید که دارای نماد اعتماد الکترونیک یا ای‌نماد است، می‌توانید از این راه نیز از کسب و کار اینترنتی شکایت کنید. البته شکایت از صفحه اینستاگرام از طریق وب‌سایت ای‌نماد امکان‌پذیر نیست و اغلب برای شکایت از فروشگاه اینترنتی استفاده می‌شود.
همچنین با مراجعه به وب‌سایت پلیس فتا و از بخش گزارش‌های مردمی نیز می‌توانید تخلف صفحه فروش اینترنتی یا وب‌سایت‌های اینترنتی تقلبی را ثبت کنید؛ اما باید به یاد داشته باشید که این موضوع فقط مربوط به گزارش تخلفات است و این اقدام شکایت محسوب نمی‌شود و رسیدگی حقوقی به آن انجام نمی‌شود؛ بلکه برای طرح شکایت فقط باید از طریق سامانه ثنا شکواییه یا دادخواست ثبت کنید.

شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام یا سایت
شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام یا سایت

نحوه رسیدگی به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام

در بخش‌های قبلی، روش‌های شکایت از صفحه اینستاگرام را بیان کردیم و گفتیم که شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام به دلیل عدم ارسال کالا می‌تواند به دو صورت حقوقی و کیفری باشد. در این بخش، قصد داریم توضیح دهیم که چگونه به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام رسیدگی می‌شود.

اگر شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام به صورت کیفری باشد و در دادسرای جرایم رایانه‌ای مطرح شده باشد، دادسرا موضوع را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد و پلیس فتا باید تحقیقات لازم را انجام دهد. مثلاً باید مشخص کند که آیا کلاهبرداری اینترنتی صورت گرفته یا خیر و شماره حسابی که وجه به آن واریز شده است متعلق به کیست و مسائل تخصصی مشابه.

پلیس فتا در این مرحله نتیجه تحقیقات خود را به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال می‌کند و دادسرا تصمیم می‌گیرد که آیا عدم ارسال کالا توسط صفحه اینستاگرام یکی از جرایم مجرمانه است یا خیر و اگر بله، آیا توسط شاکی رخ داده یا خیر. اگر با توجه به شواهد و مدارک ارائه شده توسط شاکی، وقوع یکی از جرایم رایانه‌ای را تایید کند، پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع می‌دهد.

اما اگر دادسرای جرایم رایانه‌ای وقوع جرم را تایید نکند، شکایت را رد می‌کند و اصلاً نوبت به رسیدگی دادگاه نمی‌رسد. البته قرار منع تعقیب صادره توسط دادسرا، در دادگاه کیفری قابل اعتراض است و اگر دادگاه این اعتراض را معتبر بداند، به جرم رسیدگی و حکم را صادر می‌کند.

باید توجه داشت که بسیاری از شکایات مربوط به عدم ارسال کالا توسط صفحه‌های اینستاگرام رد می‌شوند؛ زیرا دادسرا وقوع جرمی را تشخیص نمی‌دهد؛ چون عدم ارسال کالا به تنهایی جرم نیست، بلکه تخلف از مفاد قرارداد خرید و فروش است که بین دو طرف برقرار شده است.

در هر صورت، اگر شکایت از عدم ارسال کالا توسط صفحه اینستاگرام به نتیجه نرسید و یا از ابتدا قصد داشتیم به شیوه حقوقی دارنده صفحه اینستاگرام را مجبور به تحویل کالا کرده و یا وجه پرداخت شده را پس بگیریم، می‌توانیم در دادگاه حقوقی دادخواست طرح کنیم. دادخواست حقوقی باید به خواسته الزام به اجرای تعهد و همچنین دریافت خسارات قانونی تنظیم شود. در صورتی که مبلغ خواسته زیر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف و در صورتی که بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارد.

 

مشاوره با وکیل در تهران
مشاوره با وکیل در تهران

نکته بسیار مهمی که در خصوص نحوه رسیدگی به شکایت از خرید اینترنتی اینستاگرام وجود دارد آن است که شکایت چه به صورت کیفری در دادسرا مطرح شده و یا اینکه در دادگاه حقوقی طرح شده باشد، شاکی یا خواهان باید کلیه اسناد و مدارک لازم در خصوص تخلفات صفحه فروش اینترنتی اینستاگرام را به دادخواست یا شکواییه خود ضمیمه کند تا قاضی با استناد به آنها حکم صادر کند و اگر نتوان سند و مدرکی بابت پرداخت وجه کالا به دادگاه ارائه داد، طبیعتا دادگاه نیز نمی‌تواند حکم محکومیت یا مجازات مرتکب را صادر کند.

از جمله اسناد و مدارک مهمی که در این خصوص می‌توان به آنها استناد کرد، فیش‌های پرداخت وجه به شماره حساب فرد، کلیه مکالمات و گفتگوهای رد و بدل شده در دایرکت اینستاگرام یا در قالب پیام هستند که باید عکس‌های صفحه‌نمایش مربوط به آنها را به دادخواست یا شکواییه ضمیمه کنید.

در پایان

با توجه به مقررات موضوعه در قانون مجازات اسلامی، در صورت وقوع جرائمی چون آزار و اذیت، ناسزاگویی، اهانت، تهدید، فریبکاری و باج‌گیری، پلیس فتا این اختیار را دارد که شخص خاطی را شناسایی کرده و طبق قانون، اقدامات لازم برای تعقیب و مجازات وی را به عمل آورد. بنابراین، در برابر ظلمی که به شما می‌شود، نباید بی‌اعتنا بود و باید به طور جدی پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

در صورتی که با مشکلی در اینستاگرام مواجه شده‌اید و نیاز به مشاوره حقوقی دارید، دکتر حمید بذر پاچ، وکیل پایه یک دادگستری، با تجربه و دانش خود در زمینه قوانین فضای مجازی، می‌تواند به شما کمک کند. ایشان با ارائه راهنمایی‌های حقوقی متناسب با مورد شما، در مسیر دستیابی به حقوقتان شما را همراهی می‌کند و در برابر رفتارهای غیرقانونی دفاع می‌نماید. دکتر بذر پاچ با تعهد به اصول اخلاقی و حرفه‌ای، مشاوره‌ای دقیق و موثر را به شما ارائه خواهد داد تا از حقوق خود در برابر هرگونه تخلف در فضای مجازی محافظت کنید. برای دریافت مشاوره، می‌توانید با دکتر حمید بذر پاچ تماس بگیرید:
شماره تماس: ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.