دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

مجازات جعل مدارک شناسایی چیست؟

مجازات جعل مدارک شناسایی چیست؟

مجازات جعل مدارک شناسایی
مدارک هویتی نقش مهمی در تشخیص هویت افراد در جامعه دارند. این مدارک شامل کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه رانندگی و سایر اسناد رسمی هستند که هویت فرد را تایید می‌کنند. با این حال، در برخی موارد، برخی افراد ممکن است تلاش کنند تا با استفاده از مدارک هویتی جعلی به منافع غیرقانونی دست یابند.

جعل مدارک هویتی یک جرم قانونی است و مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. این مجازات می‌تواند شامل حبس و یا جریمه نقدی باشد. هدف از این مجازات‌ها جلوگیری از سوءاستفاده از مدارک هویتی و حفظ امنیت و عدالت در جامعه است.

در این مقاله، ما به بررسی جزئیات بیشتر در مورد مجازات جعل مدارک هویتی خواهیم پرداخت.

وکیل جعل مدارک
وکیل جعل مدارک

جرم جعل کارت ملی و شناسنامه

جعل کارت ملی و شناسنامه یک جرم قانونی است و مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. این مجازات می‌تواند شامل حبس و یا جریمه نقدی باشد. هدف از این مجازات‌ها جلوگیری از سوءاستفاده از مدارک هویتی و حفظ امنیت و عدالت در جامعه است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، جعل کارت ملی و شناسنامه، مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از 5 میلیون تا 25 میلیون تومان را در پی دارد⁴. استفاده از سند هویتی جعلی نیز حبس از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی، از 5 تا 25 میلیون تومان است.

همچنین، عکسبرداری از کارت شناسایی، اوراق هویت شخصی و مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارک مشابه در صورتی که موجب اشتباه با اصل شود و ممهور به مهر یا علامتی نباشد که نشان دهد آن مدارک رونوشت یا عکس می‌باشد، جعل محسوب می‌شود و تهیه‌کنندگان این گونه مدارک و استفاده‌کنندگان از آن‌ها به جای اصلی عالماً عامداً علاوه بر جبران خسارت به حبس از شش ماه تا دو سال و یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

مجازات جعل مدارک شناسایی
مجازات جعل مدارک شناسایی

مجازات جرم استفاده از مدارک هویتی جعلی

بر اساس ماده ۵۳۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مجازات استفاده از اسناد هویتی جعلی شامل حبس از شش ماه تا سه سال و جریمه نقدی بین ۵۰ الی ۲۵۰ میلیون ریال می‌باشد. همچنین، در ماده ۱۴ قانون تخلفات مربوط به اسناد سجلی، در صورتی که شخصی اوراق چاپی همچون شناسنامه و کارت ملی را با علم و آگاهی از جعلی بودن آنها مورد استفاده قرار دهد، به مجازات حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی از 5 تا 10 میلیون تومان محکوم خواهد شد.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی و شناسنامه

برای شکایت از جرم جعل کارت ملی و شناسنامه، شاکی باید ابتدا به سامانه ثنا در فضای مجازی مراجعه کرده و پس از ایجاد حساب کاربری، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. سپس در ادامه پس از تنظیم شکایت جعل کارت ملی و شناسنامه، شکایت خود را به صورت الکترونیکی برای رسیدگی ثبت نماید.

در صورتی که شخصی در اسناد سجلی خود از قبیل شناسنامه یا کارت ملی، اقداماتی از قبیل خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو یا سیاه کردن را انجام دهد، به مجازات جزای نقدی محکوم می‌شود. البته، در صورتی که این اقدامات، با داشتن قصد متقلبانه صورت گرفته باشد، شخص، به مجازاتی که برای جرم جعل اسناد رسمی در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده، محکوم خواهد شد و در صورت تکرار مجدد، دادگاه وی را به حداکثر مجازات تعیین شده، محکوم می‌نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.