دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید

مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید
مجازات توهین و فحاشی
دفتر وکالت دکتر حمید بذرپاچبهترین وکیل در تهران: قاضی بر اساس شدت فحاشی، مجازات آن را مشخص می‌کند. فحاشی، که به معنی استفاده از کلمات ناپسند و توهین‌آمیز به دیگران است، یکی از انواع توهین به شمار می‌رود. به عبارتی، فحاشی یک عمل غیرقانونی است که قانون مجازات اسلامی برای افرادی که آن را انجام می‌دهند، مجازاتی را در نظر گرفته است و بسته به نوع فحاشی، مجرم مجازات می‌شود. قاضی در تعیین مجازات فحاشی، به سابقه فرد مجرم و نوع فحش او توجه می‌کند و سپس مجازات مناسب را برای مجرم در نظر می‌گیرد.

جرم فحاشی

جرم فحاشی شامل مواردی مانند قذف و توهین است. در مواردی که قذف مورد بررسی قرار می‌گیرد، مجازات آن حد قذف است و در موارد غیر قذف، برای افراد عادی، جریمه فحاشی درجه شش در نظر گرفته می‌شود و در شرایطی که نسبت به مقامات بالا مثل رهبری، رؤسای سه قوه و نمایندگان مجلس باشد، مجازات سخت‌تری انتظار مجرم را خواهد کشید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر مجازات توهین و جریمه نقدی فحاشی عمومی بپردازیم.
مجازات توهین چیست ؟
مجازات توهین چیست ؟

تعریف و معنای فحاشی و توهین

فحاشی و توهین به معنی استفاده از کلمات یا رفتارهای توهین‌آمیز مانند فحاشی یا استفاده از کلمات ناپاک و یا انداختن تخم مرغ و گوجه به سمت شخص دیگری است. البته اگر این کلمات به شکلی تهمت زنا یا لواط را به شخصی القا کنند، به عنوان قذف در نظر گرفته خواهد شد. همچنین مهم نیست که این کلمات به صورت مکالمه ایجاد شده باشند یا از طریق پیامک، ایمیل یا تصویر به شخص گفته شده باشند. تعریف قانونی جرم توهین از تعریف عرفی آن فاصله زیادی ندارد. به طور کلی، جرم توهین را می‌توان به این شکل تعریف کرد که اتهام یک موضوع ننگ‌آور به شخصی به گونه‌ای که عرفا منجر به کاهش و کسر شان او می‌شود.

میزان مجازات انواع توهین و فحاشی در قانون

توهین و فحاشی در قالب توهین ساده جزای نقدی درجه ۶
فحاشی به زن و کودک حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق
فحاشی به مقامات ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا جزای نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال
قذف ۸۰ ضربه شلاق

توضیحات درباره انواع فحاشی و توهین

مجازات توهین به مقدسات

با توجه به ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): «هر فردی که به مقدسات اسلام یا هر یک از پیامبران بزرگ یا امامان پاک(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) توهین کند، در صورتی که مورد حکم ساب‌النبی قرار گیرد، حکم اعدام برای او صادر خواهد شد و در غیر این صورت، به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

بر اساس این ماده، اگر رفتار فرد مورد حکم ساب‌النبی قرار گیرد، حکم اعدام برای او صادر خواهد شد و در غیر این صورت، مورد ماده فوق قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که فقط توهین به مقدسات اسلام می‌تواند این جرم را ایجاد کند و مقدسات سایر ادیان فقط زمانی مورد حکم این ماده قرار می‌گیرند که به عنوان مقدسات دین اسلام شناخته شوند.

مجازات فحاشی ناموسی

فحاشی ناموسی به این معناست که فحاشی به شکلی انجام شود که فرد به شخص یا اشخاصی از اعضای خانواده شاکی عناوین ناروا و رکیک را نسبت دهد. به عنوان مثال، اگر بگوید، (مادر بدکاره)، قاضی باید احراز کند که اگر نیت مجرم واقعاً نسبت دادن زنا به مادر شاکی است، باید وی را محکوم به حد قذف کند که عبارت است از هشتاد ضربه شلاق. اما اگر فقط کلمه را به کار برده و به معنای آن کلمات توجهی نداشته باشد، فقط به مجازات فحاشی و توهین محکوم خواهد شد که بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات آن شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جریمه نقدی از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال است.

فحاشی و توهین به سران قوا و کارمندان دولت

تاکنون صحبت از توهین و فحاشی ساده بود. اما قانون برخی از انواع توهین را به طور خاص جرم‌انگاری کرده است که باید هر یک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، «هر فردی که با توجه به سمت، به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به چهل و پنج روز تا سه ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا دو میلیون تا بیست و پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

مجازات فحاشی پیامکی

با توجه به اینکه بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، اگر فحاشی و توهین به وسیله تجهیزات مخابراتی انجام شود، علی‌رغم اعمال مقررات ویژه شرکت مخابرات، فرد مرتکب به مجازات فحاشی حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. همچنین اگر فحاشی از طریق پیامک انجام شود، فرد مرتکب به مجازات مزاحمت تلفنی محکوم خواهد شد.

انواع فحاشی و توهین

فحاشی عملی زشت و نارواست که در آن یک شخص به فرد یا افراد دیگر الفاظ رکیک و زشت نسبت می‌دهد. مجازات فحاشی بسته به نوع آن متفاوت است و ممکن است بر اساس تشخیص قاضی ساده یا سنگین باشد.

به عنوان مثال، اگر در فحاشی عملی از سوی مجرم به فرد متقابل آن نسبت داده شود و جرم نسبت داده شده اثبات نشود، جرم فحاشی به افترا تغییر پیدا می‌کند. به طور کلی، تعیین مجازات این جرم در صلاحیت قاضی پرونده است و او باید بر اساس شواهد و قرائن، مجازات مناسب و عادلانه‌ای را برای مجرم در نظر بگیرد. البته باید اشاره کرد که اگر جرم فحاشی قذف باشد، مجازات آن در زمره مجازات‌های حدی است و نوع و میزان آن در قوانین اسلامی مشخص شده است.

بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی، مجازات مرتکب فحاشی 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره دارید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم با یک وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی او بهره‌مند شوید.
به دنبال راه حلی برای مشکل حقوقی خود هستید؟
دکتر حمید بذرپاچ، وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور کیفری، با سابقه ی درخشان در وکالت، آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی دقیق و راهکارهای قانونی متناسب با شرایط پرونده ی شما به شما عزیزان می‌باشند.
ایشان در زمینه ی جرایم فحاشی، تبحر و تخصص داشته و می‌توانند از حقوق شما در کلیه مراحل رسیدگی به پرونده، به بهترین نحو ممکن دفاع کنند.
همین الان با دکتر بذرپاچ تماس بگیرید و از مشاوره ی رایگان ایشان بهره‌مند شوید.
راه‌های ارتباطی:
* شماره تلفن: ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱در ادامه همانطور که گفتیم مجازات جرم فحاشی بر حسب نوع فحاشی متفاوت است. به همین دلیل ما مجازات‌های مقرر شده در قانون برای انواع فحاشی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد .

1. مجازات توهین و فحاشی در قالب توهین ساده

قانون‌گذار در کاهش مجازات تعزیری، حکم قانونی ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی را چنین بیان کرده است: «توهین به اشخاص اعم از فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک، در صورتی که مشمول حد قذف نباشد، مجازات جزای نقدی درجه ۶ را شامل می‌شود.» البته این میزان در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، بیشتر از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، پیش‌بینی شده است

2. مجازات فحاشی به زن و کودک

در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار به منظور احترام به حقوق و شأن زنان و کودکان، توهین و فحاشی به زن و کودکان در معابر عمومی و ملا عمومی را جرم انگاری نموده است. مجازات فحاشی به زن برای مرتکب این جرم حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

3. مجازات فحاشی به مقامات

نه تنها ماده ۶۰۸ قانون مجازات، بلکه ماده ۶۰۹ هم مجازات جرم توهین و فحاشی نسبت به مقاماتی از جمله سران قوا، معاون رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزرا، نمایندگان مجلس خبرگان، قضات، اعضای دیوان محاسبات، اعضای شورای نگهبان، کارمندان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ را محکوم به ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا جزای نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال نموده است.

همچنین ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی هم در خصوص مجازات توهین به رهبری، چنین اظهار داشته: «هر کس به حضرت امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رضوان‌ا… علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء، اهانت نماید، به حبس‌ از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

4. جرم قذف

در صورتی که فحاشی در نوع قذف صورت پذیرد، به موجب ماده ۲۵۰ و ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی، حد قذف ۸۰ ضربه شلاق است و در شرایطی موجب حد می‌گردد که شخص مورد قذف به هنگام قذف عاقل، بالغ، مسلمان، مشخص و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد. در غیر این صورت،فرد قذف کننده به 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 محکوم میباشد.

مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات فحاشی ناموسی در مکان‌های عمومی و احکام مربوط به آن، این گونه توضیح داده است: “اگر کسی به شخص دیگری توهین کند، چه با استفاده از الفاظ رکیک و یا فحاشی، در صورتی که این اقدام منجر به حد قذف نشود، مرتکب به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا جریمه نقدی از پنجاه تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.”

توهین و فحاشی به دیگران می‌تواند در حد قذف قرار گیرد. این موضوع در مورد افرادی است که با رفتار توهین‌آمیز به طرف مقابل خود، اقدام به نسبت زنا یا لواط می‌کنند. در چنین شرایطی، باید چهار نفر عادل که شاهد این اتفاق بوده‌اند، در حضور قاضی شهادت بدهند یا در سایر موارد، شخص توهین‌کننده باید در چهار جلسه به انجام این کار اقرار کند. اگر تمام شرایط برای رسیدن به حد قذف برقرار باشد، حکم فحاشی ناموسی برای شخص متهم، ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات فحش ناموسی در قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی برای موارد فحش ناموسی، مجازات خاصی را پیش‌بینی کرده است. در صورتی که فردی به اعضای خانواده شخص دیگری فحاشی کند و این جرم در دادگاه‌های قضایی ثابت شود، بر اساس قوانین موجود، مجرم به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. همچنین، بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، اگر فحشی صورت گیرد که معنا و مفهوم خاصی نداشته باشد، مجازات تعیین شده برای آن کمتر خواهد بود و در حدود ۷۴ ضربه شلاق یا جریمه نقدی بین پنجاه تا یک میلیون ریال خواهد بود.

روند و چگونگی ارائه شکایت از جرم فحاشی و توهین به شرح زیر است:

۱. اولین گام در ارائه شکایت از جرم فحاشی، تهیه یک شکوائیه برای جرم توهین است که باید در دفتر خدمات قضایی ثبت و به دادسرا ارسال شود.

۲. پس از ثبت شکایت توهین و ارسال پرونده به شعبه دادسرا، دادسرا با بررسی موضوع پرونده، در صورت تشخیص جرم توهین، قرار جلب به دادرسی صادر می‌کند و پس از تایید دادستان و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع می‌یابد. روند صدور حکم مجازات اعاده حیثیت نیز به همین صورت انجام می‌شود.

۳. در این مرحله، قاضی زمان رسیدگی را تعیین می‌کند که توسط سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می‌شود. سپس جلسات رسیدگی دادگاه آغاز می‌شود و قاضی به پرونده توهین به ادله شاکی و مشتکی عنه رسیدگی می‌کند. در صورتی که تشخیص به ارتکاب جرم توسط متهم دهد، حکم فحاشی ناموسی را صادر می‌نماید.

۴. حکم محکومیت توهین حداکثر تا بیست روز در دادگاه تجدیدنظر استان قابل تجدیدنظرخواهی بوده و حکم دادگاه تجدیدنظر قطعی خواهد بود.

مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه توسط وکیل

اگر اطلاعاتی درباره مجازات فحاشی ناموسی در قانون جدید ندارید، اگر برای تنظیم شکواییه یا تنظیم لایحه به مشاوره حقوقی نیاز دارید، اگر به این جرم مرتکب شده‌اید و به عنوان متهم نیاز به ارائه دفاعیه در دادگاه دارید، یا اگر حکم توسط قاضی پرونده تعیین شده و می‌خواهید به آن اعتراض کنید، پیش از انجام هر اقدامی، توصیه می‌شود با یک وکیل کیفری متخصص در این زمینه مشورت کنید.

جریمه نقدی فحاشی در قانون جدید چقدر است؟

مجازات فحاشی ناموسی در قانون مجازات اسلامی و در ماده ۶۰۸ به این صورت تعریف شده است که توهین به اشخاص از جمله فحاشی و استفاده از الفاظ ناپاک، در صورتی که به حد قذف نرسد، مشمول مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پرداخت جریمه نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال خواهد بود.

چگونگی اثبات جرم فحاشی و توهین چگونه است؟

برای اثبات جرم توهین و فحاشی، مدارک و شواهدی که به صورت قانونی قابل استناد باشند، ضروری هستند. این شواهد می‌توانند شامل پیام‌های متنی، فایل‌های صوتی، تصاویر، و ایمیل‌ها باشند که نشان دهنده وقوع جرم هستند. همچنین، اقرار متهم و شهادت شاهدان که در زمان وقوع جرم حضور داشته‌اند، می‌توانند به عنوان دلایل محکمه‌پسند مورد استفاده قرار گیرند .

در مواردی که شواهد مستقیم در دسترس نیستند، علم قاضی، که بر اساس مجموعه‌ای از شواهد و قرائن به دست می‌آید، می‌تواند برای اثبات جرم کافی باشد. این قرائن می‌توانند شامل رفتارهای مرتبط و الگوهای ارتباطی باشند که به صورت غیرمستقیم به وقوع جرم اشاره دارند .در صورتی که به دنبال مشاوره حقوقی و حمایت قانونی در این زمینه هستید، دکتر حمید بذرپاچ، به عنوان یکی از وکلای کیفری برجسته در تهران، می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد. با تجربه و تخصص ایشان در زمینه دعاوی کیفری، می‌توانید از حقوق خود در برابر اتهامات توهین و فحاشی به طور مؤثر دفاع کنید. در صورت نیاز به مشاوره، توصیه می‌شود با دفتر ایشان تماس بگیرید تا در مورد پرونده خود مشاوره دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.