دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ

کیفرخواست ( جلب به دادرسی ) چیست و چگونه صادر می شود؟

کیفرخواست ( جلب به دادرسی ) چیست و چگونه صادر می شود؟

بهترین وکیل در تهران :دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ  کیفرخواست ( جلب به دادرسی ) یا ادعانامه دادستان  چیست ؟ به طور کلی پس از ارتکاب جرم و تکمیل تحقیقات، دادستان یا معاون او درخواست صدور حکم و مجازات متهم را مطرح می کند که به آن جلب به دادرسی می گویند. در این زمینه با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد.

آیا به دنبال بهترین وکیل در تهران  هستید؟ آیا نیاز به خدمات یک وکیل حرفه‌ای و با تجربه در زمینه دادگستری کرج دارید؟ ما به عنوان وکیل پایه یک تهران اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

کیفرخواست ( جلب به دادرسی ) چیست ؟

به طور کلی بازپرسان پس از بررسی دقیق و کامل جزئیات وقوع جرم و انجام تحقیقات در این زمینه، آخرین دفاعیات متهم را شنیده و با اعلام ختم تحقیقات و اعلام نتیجه نهایی برای دادستان ارسال می کنند. نظرات در مورد پرونده. نظر باز پرس ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • رفتار متهم جرم محسوب نمی شود و یا اصولاً جرمی واقع نشده است، در این صورت با صدور قرار توقف رسیدگی مختومه می شود.
  •  رفتار متهم جرم بوده و وی مجرم شناخته شده است، در این صورت دادستان ظرف مدت 5 روز به پرونده رسیدگی و نظر وی را منتشر خواهد کرد. بدین ترتیب می توان کیفرخواست صادر و پرونده را به دادگاه صالح ارسال کرد.

در این شرایط می توان گفت که کیفرخواست، ادعای دادستان بر مجرمیت متهم است که رسیدگی و قضاوت لازم از سوی دادگاه را می طلبد. در واقع دادستان با صدور کیفرخواست اعلام می کند  که تحقیقات دادسرا به پایان رسیده و متهم پرونده مجرم است و برای این کار از دادگاه تقاضای مجازات می کند .

چه مواردی باید در جلب به دادرسی  ذکر شود؟

بر طبق بند م ماده ۲ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب لازم است تا مواردی در کیفرخواست درج شوند. این موارد عبارت اند از:

 الف- نام و نام خانوادگی ،  نام پدر ، سن، شغل ، محل اقامت متهم ، ميزان سواد ، وضعيت تاهل

ب-  نوع قرار تامين با قيد اين كه متهم بازداشت است يا آزاد
ج-   نوع اتهام 
د-  دلايل اتهام
ه-   مواد قانوني مورد استناد 
ز- سابقه محكوميت كيفري در صورتي كه متهم داراي سابقه محكوميت كيفري باشد. 
ل-  تاريخ و محل وقوع جرم 

وکیل جلب به دادرسی در تهران وکیل جلب به دادرسی در تهران

جلب به دادرسی در کدام مراجع مورد رسیدگی قرار می گیرد؟

طبق بند ج ماده ۱۴ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، دادگاه های جزایی و انقلاب فقط به جرایم مندرج در کیفرخواست رسیدگی می کنند مگر در مورد جرایمی که مستقیما در دادگاه و بدون کیفرخواست مطرح شده باشد.

از جمله این جرایم می توان به مواردی که در تبصره ۳ ماده ۳ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب به آنها اشاره شده است نام برد. این جرایم عبارت اند از:

پرونده هایی که موضوع آنها جرایم مشمول حد زنا یا لواط است
جرایمی که مجازات قانونی آنها فقط تا سه ماه حبس و یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال می باشد
جرائم اطفال که مستقیما در دادگاه های مربوطه مطرح می شود

در این مقاله به برسی کیفر خواست پرداخته  شد .دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ  تهران ، با تیمی از وکلای مجرب و با تجربه، آماده ارائه خدمات حقوقی و قانونی در زمینه کیفری و سایر زمینه‌های حقوقی است. دفتر حقوقی دکتر بذر پاچ به مشتریان خود در تحقق عدالت در قضایای کیفری کمک می‌کند. 

شماره تماس با دفتر وکالت دکتر حمید بذر پاچ بهترین وکیل درتهران :     ۰۹۱۲۷۶۷۸۷۵۱ 

 

15 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.